Çocukluk yıllarımızdan kalma, hepimizin hatırladığı bir çocuk şarkısı vardı.
Tren gelir hoş gelir, ley ley limi limi ley..
Odaları boş gelir, mini mini güzel gel bize...
Trabzon’a gelecek olan demiryolu..
Her seçim demir yolu gelir, ley ley limi limi ley..
Seçimler bitti, demir yolu gelmez olur..
Bir gün gelir gelmez olur, mini mini güzel gel bize...
Elbette ben saçmaladım, şarkı sözü yazmak benim ne haddime, söz yazarlarından peşinen af dilerim.
Benim derdim Trabzon’da halka söylenen efsane demiryolu aldatmacasıdır. Hatta bu işi o kadar ileri götürürler ki demeçlerde Trabzon-Giresun arasında suni bir demiryolu tartışması da yaratırlar. Oradan mı buradan mı geçecek? Teknoloji gelişti, mühendislere ne gerek var, aç bilgisayarda bir Türkiye haritası hemen çiz bir demiryolu projesi, ver gazeteye.
İçerikteki bilgilerin tartışmasına, boyamalara ve eleştirilere hiç girmeden ‘Ulaştırma, Denizcilik, Haberleşme Bakanlığı’ web sayfasında “Sektörel Projeler” bölümünden aynen alıyorum.
“2023-2035 yılları arasında; 6.000 km ilave hızlı demiryolu yaparak demiryolu ağımızın 31.000 km’ye çıkartılması, hızlı tren ağı, Ankara merkez olmak üzere; İstanbul-Ankara-Sivas, Ankara-Afyonkarahisar-İzmir, Ankara-Konya ve İstanbul-Eskişehir-Antalya koridorlarından oluşmaktadır. Plan dönemi sonuna kadar 393 km uzunluğundaki Ankara-Sivas ve 167 km uzunluğundaki Ankara (Polatlı)- Afyonkarahisar hızlı tren hatları işletmeye açılacaktır.”
Kısaca demiryolu sektörü bilgilendirmesinin bir yerinde Trabzon’un T’si geçmemektedir. Sivas’ın adı 27, Erzincan’ın adı 5 ve Erzurum’un adı 3 defa geçmektedir.
Cumhuriyet’in ilk yıllarında Sivas-Samsun Demiryolu Projesi bağlanmıştı. Şimdi “Trabzon’a demiryolu gelecek” dediklerinde pek çoğumuz sahilden Karadeniz’i izleye izleye Trabzon’a yol alan trenin rayların üzerinde çıkaracağı sesi hayal ederken sahilden demiryolunun yapılacağını düşünüyor.
Oysa çok malum gelebilme ihtimali yaklaştığında, belki Erzincan-Erzurum arasında uygun bir coğrafyadan Samsun-Sivas arası gibi Erzincan-Trabzon tren hattı yapılacak.. Belki.
Ankara-Sivas demiryolu en iyi haliyle 2018’de tamamlanabilir, malum inşaat işleri uzar, 1 yıl da biz koyalım 2019. Sivas-Erzincan arasında daha projelendirme çalışmaları sürüyor. Rapor’da “T” yok ama biz en iyi haliyle 2025 diyelim.
Elbette ülkenin kaynakları her şeyi yapacak kadar bol değil, yatırımlar yavaş yavaş yapılacak. Hatta nüfus yoğun yerler öncelikli olabilir. Ama ülke kaynakları kısıtlı iken ve planlanan projeler net iken neden kandırmaca bu kadar bol oluyor?
Bir gerçek ile tren vagonuna bir bilgi atalım. Trabzon’da 49 bin 843 kişinin Genel Sağlık Sigortası primi devlet tarafından ödeniyor. Yani bir anlamda bu kişilerin işe ihtiyacı var. Bir bol kepçe doğru söz buraya lazım.