Bu şehirde dilinde zehir, kalbinde haset taşıyanlar yalan yanlış bilgilerle hala piyasada çevre kirliliği yaratmaya devam ediyor.
Bir zamanlar Ahmet Ağaoğlu'nun başkanlığını engelleyerek yıllardır çektiğimiz başarısızlıkları yaşatanlar aynı şeyi katakullide sınır tanımayarak Nuri Albayrak beyfendiye yapmışlardı.
Nereden çıktığı malum bir suçlama furyası yine etrafı sardı. Güya liman özelleşirken Trabzonspor'un elinden almış. Bu koca yalan tur atınca etrafta bu meseleyi tafsılatıyla incelemek de bize düştü.
Anlayacağınız Trabzon Limanı'nın özelleştirilme meselesini dedikodudan hakikate kapı açmak için yeniden ele almak lüzumu hasıl oldu.
5. ihaleye Trabzon Ortak Girişim dağılarak girildi. Bu ihaleye Trabzonspor da teklif verdi. Dosyası Özelleştirme İdaresince kabul edilmesine rağmen, pazarlık görüşmelerine çağrılmadı. Dönemin TS Başkanlığını yürüten Asbaşkan Erol Tuna ile Trabzon Milletvekili Kemalettin Göktaş bu işi bilenlerce uyarıldı, uygulamanın yanlış olduğunu, TS’nin pazarlık görüşmelerine alınması gerektiği anlatıldı. Nitekim Özelleştirme İdaresi yanlışlıktan geri dönerek ihaleyi tekrar iptal etti.
6. ihalede, 15,8 milyon dolar teklif veren Sivas merkezli Yıldırım Ortak Girişim ihaleden 1. olarak çıktı. Bedeli düşük bulan Özelleştirme İdaresi tekrar ihaleyi iptal etti.
Liman 7. kez ihaleye çıktı. Yapılan açık ihale sonucunda 22.400.000 $ bedelle en yüksek teklifi veren Albayrak Turizm Seyahat İnşaat Ticaret A.Ş. ihaleyi kazandı ve parayı peşin ödedi. Bu ihaleye katılan diğer firmalar şunlardı:
Abdioğlu Trabzon Abdioğlu Malatya Ortak Girişim Grubu (22.300.000 $), Baytek Giyim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi (21.500.000 $), Arkas– Akfen–Trabzonspor Sportif A.Ş. Ortak Girişim Grubu (19.530.000 $).
İhale kararı 4 Kasım 2003 tarih ve 25279 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştı.
Neticede şeffaf bir ihale ile Trabzon Limanı 21 Kasım 2003 tarihinde Albayrak tarafından devralındı. Süpriz aramayan Albayrak, Muzaffer Ermiş'i işletmeyi rantabl hale getirmesi isteğiyle limanın başına getirdi. Eksiklikleri iyi bilen Ermiş, limanın eksikliklerini hızlı bir şekilde gidererek etkin ve verimli hizmetler vermesini sağladı.
Liman kamudayken zarar eden ve çalışanların maaşlarını merkez desteği ile ödeyen bir işletmeydi.
Albayrak şirket merkezini İstanbul’dan Trabzon’a taşındığı 2011 yılından itibaren vergi rekortmenleri listesinin ön sıralarında yer aldığı kayıtlarda mevcut. Ayrıca, 17 yılda yapılan toplam 45.000.000$’lık yatırımla elleçleme kapasitesi 3.9 milyon tondan 10 milyon tona çıkarılmıştır. Bu süreçte, British Petrol ve TPAO Karadeniz'de petrol aramaları için limanı lojistik merkez olarak kullanmış, NATO ISAF kuvvetlerinin Afganistan'da bulunan Alman askerlerinin çekilme sürecine 20 ay boyunca ev sahipliği yaparak NATO’nun Brüksel’de bulunan karargahında bu güzergahın isabeti dile getirilmiştir.
40’a yakın Cruise gemisinin Trabzon Limanı'na gelmesi sağlanarak şehrin turizmine değer katılmış, ayrıca, MSC konteyner firmasının Trabzon Limanı'nda açılan servislerle, Trabzonlu firmaların ihracat ve ithalat imkanları ayaklarına getirilmiş oldu.
Diğer taraftan, limanın küçük liman sahasında 600 metre rıhtım ve yaklaşık 40.000 m²’lik geri saha oluşturmak suretiyle gemi trafiğine rahatlık sağlanmış, özellikle Kabotaj seferleri yapan dahili yük taşıyan gemilere yeni imkanlar tanınmıştır.
Kamu döneminde fiili elleçlenen yük tonajı maksimum 990.000 ton iken bu rakam 3.100.000 tonlara ulaşmıştır. Halen 170 çalışanıyla ve piyasa alımları ile Trabzon ekonomisine yılda 17 milyon TL gibi bir katkı sağlaması da çok önemlidir.
Bu gerçekleri gerekli incelemeleri yaparak tespit etmek zor değil. Lâîman olanların limanı diline dolamaları yad ellerin borazanı olma sevdalarındandır. Arzu eden üstüne alsın!