Trabzon'un aşılması zor iki sorunu var. Bunlardan biri yol diğeri ise otopark sorunudur. Ben bugün daha ziyade yol problemi üstünde durmak istiyorum.
Yollar için devam eden projeler var. Bunlardan biri Kanuni Bulvarı'dır. On yıldır süren, haylı mesafe alınan bu yol buna rağmen henüz tamamlanamadı. Zaten daha tamamlanmadan bırakın Kanuni Bulvarı yolunu yeni yol ihtiyacı daha şimdiden belirdi.
Mevcut sahil yolu ise var olan yoğunluğu artık kaldıramaz bir boyuta geldi. Yapılan kavşaklarla akışkanlığı hızlandırıp mevcut tıkanıklığa bir çare aransa da bunun çözüm olacağı kanaatinde değilim.
Çare iki yeni yaklaşımla meseleye çözüm aramaktan geçiyor. Biri Arsin-Akçaabat arasında sahilden üç gidiş üç gelişli bir dolgu yoludur. Acilen düşünülüp projelendirilmelidir. Diğeri de bu yolu takip eden raylı sistemin bu yola paralel inşa edilmesidir. Diğer aranan çareler palyatif çare olmaktan öteye gidemez.
Sahilden yapılacak yolun iki engeli var. Biri havalanının altından geçerek Mehmet Ali Yılmaz tesislerini alması diğeri de Trabzon Limanı'nın nasıl geçileceği meselesidir. Tesisler meselesi kolay çözülür, istimlakla burası aşılır. Liman meselesi ise biraz projeyi zorlar. Limanı daha denize doğru taşımak gerekir. Bunlar büyük masrafa sebebiyet verebilir. Ne olursa olsun başka da çare görünmüyor.
Bazıları Güney Çevre Yolu'nu çözüm diye sunuyor olsalar da bunun tam bir çözüm üretmede fayda sağlayacağı kanaatinde değilim.
20-30 kilometre arkadan daha çok viyadüklerle yapılacak yolun özellikle kış şartlarında bazı aşılması zor problemler çıkaracağını da hesaba katmak gerekir.
Çevre yolu da yapılsın ama sahilden yapılacak raylı sistemle entegre karayolu tasavvur edilen en geçerli çözüm olsa gerek.
Akçaabat Trabzon arasında yeni sahil yolunun yapılması için belirgin bir mania yok. İyi bir çalışmayla iki senede devreye sokulabilir. Diğer taraf için de üç yıllık bir zaman dilimi harcanabilir. Yani toplamda üç yıl içinde Trabzon hiç sıkıntı yaşamayacak hale gelebilir.
Bugün yapımı süren Gülcemal Projesi'nin batala gitmemesi için şimdiden takviye bir kararla yeni sahil yolunun geçişine imkan verecek şekilde yapılması sağlanabilir.
Akyazı Stadı'nın altı zaten bu geçişe imkan verecek bir elverişliktedir. Akçaabat'a doğru Yıldızlı, Söğütlü, Yaylacık, Akçaabat ve Rahman Cammii'nden tekrar mevcut yola bağlanabilir.
Çare budur. Başka da yolu yoktur.