TRABZON VE GÜNEY ÇEVRE YOLU

Her seçim döneminde Trabzon’da siyasilerin ve siyasi partilerin en öncelikli seçim projeleri ve aynı zaman da vaatlerin arasında Güney Çevre Yolu, şehir yaşayanlarının önüne hep ilk sıralarda konuldu, gündeme getirildi. Kavuşamayanlar yazı dizimizin ikinci yazısını, yılladır çok konuşulan ama Trabzon da bir türlü hayata geçirilemeyen Güney Çevre Yolu’na ayırdım. 
Trabzon Güney Çevre Yolu, şehir gündemine 24 yıl önce 1997 yılında dönemin Devlet Bakanı Anavatan Partisi Trabzon Milletvekili Eyüp Aşık tarafından getirildi. Güney Çevre Yolu’nun gündeme gelmesi her geçen gün büyüyen ve gelişen Trabzon’da büyük bir heyecan yaşatmıştı. Güney Çevre Yolu’nun hayata geçirilmesi ile Trabzon’un güneye açılması, Trabzon’a bir Trabzon daha eklenmesi yönünden çok önem arz ediyordu. Ama bu heyecan geçen yıllar için de sadece kağıt üzerinde kaldı.
Aradan geçen süreçte toplantılar yapıldı, kamuoyuna projeler sunuldu. Ama Trabzon Güney Çevre Yolu’na bir türlü kazma vurulamadı. Tabi bu arada projede 2-3 kez değişiklikler yapıldı, yeniden ve yeni güzergahlar belirlendi. Ama iş makineleri yolun yapımı için sahaya bir türlü inemedi.
Trabzon, Güney Çevre Yolu’nu konuşup tartışırken, komşu iller başta Ordu ve Rize Güney Çevre yollarını tamamladı ve hizmet açtı. Trabzon geleneksel özelliğini bozmadı yine önemli bir projeyi çok konuşarak, tartışarak zaman kaybetti. Trabzon Güney Çevre Yolu’nun yerine yapımı halen devam etmek de olan ülkemizin en pahalı şehir içi geçiş yolu olan Kanuni Bulvarı tercihi edildi.
Toplam uzunluğu 28 km olan Kanuni Bulvarı’nın yapımı 11 yıldır devam ediyor. Bazı kısımları tamamlanarak trafiğe açıldı. Kanuni Bulvarı’na bugüne kadar harcanan para Güney Çevre Yolu’na harcana bilir başlangıç yapılabilirdi. Şehir merkezinin tam ortasından geçen Kanuni Bulvarı için bu kadar da kamulaştırma parası ödenmemiş olurdu.
Ama artık çok geç bu saatten sonra geride dönülemez.
Tamamlanmasını bekleyeceğiz.
Trabzon şehir içi geçiş yolları ile ilgili tecrübesini bilinen adı ile tanjant (Yavuz Selim Bulvarı) yaşamıştı. Tanjant yolu yıllar süren yapımı sonrasında 2005 yılında hizmete açılmıştı.

Trabzon Güney Çevre Yolu ile ilgili yazım için yaptığım araştırmalarda, özellikle Trabzon yerel basınında bazı gazetelerde Güney Çevre Yolu ile ilgili olarak daha yeni tarihli sayılan bir habere rastladım. Haberde Trabzon Güney Çevre Yolu kapsamında Akçaabat geçişi ile ilgili olarak proje ihalesinin yapıldığı veriliyordu. Bakın yapımı değil sadece Akçaabat ilçe geçişi ile ilgili proje hazırlanacak. Son durum bu Trabzon Güney Çevre Yolu ile ilgili. Yani seçime kadar herhangi bir çalışma yapılmayacak. Oysa ki seçime kadar bir kazma vurulsa vatandaşın karşına Trabzon Güney Çevre Yolu’na başlanmış olarak çıkılsa daha iyi olmaz mıydı? Hem de Ulaştırma ve Alt yapı Bakanı’nın Trabzon’lu olduğu avantajı da kullanılarak.
Seçimlerde yine afişlerde Güney Çevre Yolu’nu göreceğiz, keşke görmesek, vatandaş artık her seçim dönemi bu ve buna benzer vaatleri projeleri görmek den sıkıldı, yapılacağına da artık inanmıyor, cazip de gelmiyor.
2023 seçimlerine Trabzon’a hizmet etme için aday olmayı planlayanlar bu şehir için yeni ve yapılabilir projeler ile vatandaşın karşısına çıkmalı ve ona göre plan ve programlarını yapmalılar diye düşünüyorum.