Doğa olayları arasında depremler insanoğlunu en çok zorlayan durumlardan biridir. 6 Şubat 2023 tarihinde yaşadığımız ve ülkemizdeki 11 şehri yoğun etkileyen depremler sonrası çok üzgünüz. İlk anda yaşadığımız bu şok ve üzüntü sonrasında eğitimcilere düşen, psikolojik ilk yardım ve akabinde de psikososyal destek vermektir.
Depremden etkilenen ve yaşama tutunan her bir birey için, nefes aldığı her an psikososyal destek süreci başlamaktadır. Depremin ardından gelen ilk haftalarda herkes tarafından sunulabilecek destek türü Psikolojik İlk Yardımdır. Psikolojik ilk yardım sürecinin tamamlanması ile geçen zaman ve iyileştirme çalışmalarıyla psikososyal destek süreci başlamakta; deprem sahalarında etkilenen gruplara yönelik profesyonel destek hizmetleri uzman psikiyatrist ve psikologlarca verilmektedir.
Depremzedelerin günlük yaşamlarında etkileşim kurdukları öğretmen, komşu ya da herhangi birinin konu hakkında duyarlı ve donanımlı olması önemlidir. Özellikle de eğitimciler ve öğretmen adaylarının konu hakkında eğitim alması, gerekli dokümanlara sahip olması ve duyarlı olması fevkalade önemlidir. Depremden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenmiş çocuklarla doğrudan temas edecek kişiler olan öğretmenlerimiz ve öğretmen adaylarımızın, çocukların bu deneyiminin yaşamlarının kalan kısmındaki izleri hakkında destekleyici ve gerekli durumlarda uzmanlara yönlendirici rolleri olacaktır.
MEB Psikososyal Koordinasyon Birimi tarafından depremden etkilenen ve doğrudan etkilenmeyen illere yönelik MEB Deprem Sonrası Psikososyal Destek Eylem Planı hazırlanmıştı. Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen bölgelerde, MEB'in kurduğu psikososyal destek merkezlerinde rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar tarafından çocuklara destek sağlanmaktadır. Psikososyal Destek Ekiplerinden Trabzon Ekibi Malatya’da görev yapmaktadır. Hatta birinci ekip görevini ikinci ekibe devretmiştir.
Psikososyal Destek Eylem Planı uygulama esasları çerçevesinde altı aşamalı şekilde yürütülecektir. Birinci aşamada psikolojik ilk yardım, deprem bölgesi illerinden nakledilerek yurt, pansiyon, otel gibi yerlere yerleştirilen öğrenci, veli, öğretmen ve diğer bireylere psikososyal destek ekiplerince uygulanacaktır. İkinci aşamada, "Deprem-Öğretmen Oturumu" 20 Şubat'ta öğretmenlere; "Deprem-Veli Oturumu" 21-22 Şubat'ta rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar tarafından velilere uygulanacaktır. Üçüncü aşamada Deprem Sonrası Psikoeğitim Programı tüm kademelerdeki öğrencilere uygulanacaktır. Öğrenci oturumları 23 Şubat'ta başlatılacaktır. Dördüncü ve beşinci aşamalarda ise okullarda rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar tarafından yas ve kayıplar konusunda aileler ve öğretmenler için bilgilendirme oturumları uygulanacaktır. Altıncı aşamada da aile ve öğretmen oturumları sonrasında afetten etkilenme düzeyi yüksek öğrencilere "Yas Psikoeğitim Programı" rehber öğretmen ve psikolojik danışmanlar tarafından uygulanacaktır.
Böylesine yıkıcı bir felaketle mücadele etmek ulusal bir seferberlikle mümkün olacaktır. Eğitim adına okul öncesi eğitim kurumlarından başlayarak milli politikaların ve eğitim programlarının geliştirilmesi gerekmektedir. Eğitim bu işin sadece bir ayağı olup imardan güvenliğe kadar Devletin ilgili kurumları üzerlerine düşen tüm görevleri yapmalıdır.
Aziz milletimize bir kez daha taziyelerimi ve geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum. Çok büyük bir felaket yaşadık fakat bu zor günleri aşacağımıza olan inancımız tamdır. Hiçbir zaman umutsuzluğa kapılmadan çocuklarımız, milletimiz ve geleceğimiz için çalışmaya ve üretmeye devam edeceğiz.