GÜNDEM

Trabzon'da Hafif Raylı Sistemde meydan doğru bir güzergah!

KTÜ’lü Profesör, hafif raylı sistemde Trabzon Mimarlar Odası ve İl Koordinasyon Kurulu’nun (İKK) aksine görüş belirtti

 KTÜ’lü Prof. Sancar, Trabzon Hafif Raylı Sistemle ilgili Mimarlar Odası’nın içinde bulunduğu İl Koordinasyon Kurulu’nun görüş belirttiği güzergâhın aksine Meydan alternatifinin en uygun güzergah olduğunu açıkladı. Sancar, sahil yolu ve tanjant yolunun ideal olmadığını soru işaretleri barındırdığını savundu

PROJE GELİŞTİRİRKEN ÇEVRE

İLLERİ DE DİKKATE ALMALI

KTÜ Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Cenap Sancar, Trabzon Kent İçi Raylı Sistem panelinde yaptığı açıklamada, bölgesel değil de şehir içi parçalı yaklaşımların sorunları beraberinde getirdiğini belirterek, “İl nüfusunun yüzde 70-80 oranının kıyı bandında yoğunlaştığını düşünürsek Karadeniz’de bu daha da fazla görülüyor. Aslında bunun sıkıntısını da yaşıyoruz. Çukurçayır kentin içinde bir belediyeydi. 4 bin projeksiyon nüfusu vardı, şu an 40-50 bin nüfusu vardır. En çok problemi yaşayan da ulaşım sistemi oluyor.  Kent ölçeğindeki parçalı yaklaşımlar bugün farklı problemler oluşturuyor.” ifadelerini kullandı.

TEKNİK ANLAMDA

PROBLEMLER YARATIR

Büyükşehrin ortaya koyduğu ilk etaptaki Meydan güzergahının doğru olduğunu savunan Prof. Dr. Sancar, şöyle devam etti: “Büyük ölçekli yatırımlara Trabzon özelinde baktığımızda seçilen güzergâhın (seçenekleri dikkate almadan söylüyorum) doğru bir güzergâh olduğu ortada. Bunun Arsin’e gidip gitmemesini tartışabilirsiniz. Arsin Organize Sanayi, Yatırım Adası olup olması tartışılıyor. Nüfusun çekici gücü olan bir noktaya taşınması ister istemez planlama gereğinde beklenen bir şeydir. İster hafif raylı sistem olsun, ister tramvay olsun. Coğrafya açısından düşündüğümüzde ilk etap olarak tanımlanan Şehir Hastanesi’nden havalimanı, üniversite gibi bir alana taşınması kabul edilebilir bir şey. Kıyı boyu bandınca kullandığımız sahil yolu aslında uluslararası 6 tane ulaşım sistemine hizmet veren bir yol. Bu anlamda raylı sistemi bugün itibariyle gerçekleştirmek teknik anlamda problemler yaratacaktır. Eğer çevre yolu yürürlüğe girmeden bunlara girdiğimizde teknik anlamda farklı problemlerle karşı karşıya gelebiliriz. Statla havalimanı eski devlet yolunu kullanması nedeniyle doğru bir yaklaşım geldi bana. Bu şekilde görüş bildiriyorum.”

ÇÖZÜM GETİRMEDİĞİNİ GÖRDÜK

Prof. Dr. Sancar şunları söyledi: “Ulaşım sistemi mi arazi kullanımını tetikliyor, arazi kullanımı mı ulaşım sistemini tetikliyor? Devlet yolunu kent içi yol olarak kullandığımız sistemin çözüm getirmediğini gördük. Hafif raylı sistemi olmazsa olmazlarımızdan kabul edebiliriz. Sadece ulaşım yatırımı olarak düşünmememiz lazım. Dönüşümün de tetikleyicisi olacaktır.”

DURAK SEÇİMİ ÇOK ÖNEMLİ

“Her gün 50-60 bin kişinin girdiği kentten bahsediyoruz. Nüfusun yaklaşık yüzde 5’i kente girip hizmetlerini alıp gidiyor. Ulaşım sisteminde otobüsü göz ardı edemeyiz. Kent istasyonlarında durak seçimi çok önemli. Karadeniz’de vurma nedeni. Kavgaya dönüştürmek o kadar kolay bir şey değildir, kamulaştırma demektir. Bunu nasıl gerçekleştirdik bilmiyorum. Onla uğraşmayıp bunla uğraşsaydık. Kanuni Bulvarını 30 metreden 40 metreye çıkartılması yerine keşke raylı sistemin kamulaştırmayla değil de yapımıyla ilgilenilseydi. Çünkü çok katkısı olduğunu düşünmüyorum.”

TANJANT YOLU SORU İŞARETİ

“Tanjant yolu benim kafamda soru işareti. Çünkü ana toplayıcı yol olarak görülüyor. Sistem onun üzerinden çalışıyor. Toplu taşıma ve otopark sistemi açısından ikisinin de daralıp genişlediğini düşündüğümüzde faaliyet anlamında kalıcılığı önemlidir. Vurgu yapacağım diğer şey Trabzon özelinde üst geçit sayısı, istasyon sayısı bunları toplamına vurduğumuzda 52’yi buluyor. Her birinde 1 dakika dursa bile toplamda bir saat. Kabul edilebilir bir şey değil. Hızlı olmaması insanların tercih etmemelerindeki bir etken. Çünkü kapıdan kapıya giden sistemden vazgeçiyor.”

EN UYGUN GÜZERGÂH ALTERNATİF 1

3 tane alternatif güzergahtan favori olanın alternatif 1 güzergahının olduğunu kaydeden Prof. Dr. Sancar, “Alternatif 1 bunların birçoğuna hizmet veriyor. Alternatif 2 gösteriliyor ama aslında alternatif 1 Pazar yerine, Zağnos Vadisi’ne, kadınlar haline, hizmet ediyor. Biri üstten diğeri alttan bağlanıyor. Bir tek fark Numune Hastanesi’nde oluyor.” şeklinde konuştu.