Münir Konak anlattı...
Samsun-Sarp karayolunun öyküsü...
Karayolları tarihine hep Trabzonlu bürokratlar damgasını vurmuştur..
Bunlardan biri de eski genel müdür yardımcısı, önemli işlerin altına imzasını atan hemşehrimiz Münir Konak..
Konak ile sohbet ettik..
Samsun-Sarp duble karayolunu konuştuk. Aradan geçen yılların analizini yaparken bize de yazmak düştü. Konak “Samsun-Sarp duble yolunun mimarları Bayındırlık ve İskan eski bakanları Yaşar Topçu ve Koray Aydın'dır” derken önemli tespitler yapıyor.
Gelin onun ifadeleri ile yazımızı örelim;
HASAN EKİNCİ TAŞ KOYDU
Sarp-Samsun duble yolu Cumhuriyetle yaşıt karayolları genel müdürlüğünün en büyük projesidir. 500 kilometre uzunluğunda bu yolu zamanın Bayındırlık ve İskan bakanı Yaşar Topçu tamamen dış kredili olarak ihale etti. Bu iş parça parça 20 ayrı firmanın ortak olduğu şirketler tarafından alındığında “Bu işte yolsuzluk var” diye bağıran DYP ve RP milletvekilleri bakan Topçu’yu Yüce Divan’da yargılattılar. Bunların başında DYP Artvin eski milletvekili Hasan Ekinci vardı. Karadeniz'e yol yapılmasın istemiyorlar, işi engelliyorlar 'Bu işte bir yolsuzluk var' diyorlardı.
Yol başladı bu arada 55. Cumhuriyet hükümeti yıkıldı. 56 Cumhuriyet hükümeti azınlıktayız deyip işi komple durdurdu.
AYDIN GELDİ İLK EMRİNİ VERDİ
Ancak 57. Cumhuriyet hükümetinin Bayındırlık ve İskan bakanı Koray Aydın göreve gelir gelmez beni Karayolları genel müdür yardımcılığına atadı ve bize istikamet verdi. “İlk ve tek işin Sarp Samsun duble yoludur” dedi. İşe sarıldık, Karayollarının istimlak bütçesinin %90'ını Sarp Samsun duble yoluna ayırdık. Yetmedi müteahhit firmaların getirdiği paralara hazineyi kefil kıldık, nakte çevirttik, yol yeniden hızlandı. Projede yol Yomra İlçesi’nin içinden Değirmendere Ulusoy Petrol’un önünden çift katlı yol başlıyor, Erzurum yol kavşağında araçlar alt yola iniyordu. Bakan Aydın “Böyle proje olmaz, bunu derhal değişip Çimento Fabrikası arkasına bu yolu atalım” dedi.
O GÜN DEDİĞİM OLSAYDI!..
Ve ortaya havalimanı Beşirli yolunun projesi çıktı. Halı hazır haritalarını aldık. Benim odada yere serdik, bakan Aydın’a “Bu yolu yapacaksak Karayolları 10 Bölge Müdürlüğü kapısından başlayalım, Yıldızlı yokuşundan inen araç Beşirli’yi görsün” dedim.
“Çok masrafı olur, bunu hükümete anlatamayız, Sarp Samsun duble yolu olmasa bu yolu Yıldızlı-Söğütlü- Akçaabat’ın arkasına atardık, şehri bir o kadar da kuzeye açardık” dedi. Eğer o gün bir bürokrat olarak benim dediğim olsaydı, Akyazı dolgusu yapılıp bitmiş olacak, ortaya 900 dönüm rekreasyon alanları çıkacaktı. İçine iki ayrı stad yap, kapalı spor salonu yap, voleybol, basketbol... Ne istersen yap, ama biz yapamadık.
14 YILDA AKYAZI YAPILAMADI
Bakın 14 yılda bir Akyazı yapılmadı. Keşke o zaman bu yolu Karayolları 10 Bölge’den başlatsaydık diye bakan Aydın’ın da daha sonra üzüldüğünü öğrendim. Biz ortaya özel bir Faroz balıkçı barınağı projesi çıkardık, ihalenin içine soktuk. Bu barınağa trollar girecek diye mendireği 90 m uzattık. Bir sonraki Bayındırlık ve İskan bakanı veteriner hekim Abdulkadir Akçan bana zimmet çıkarttırdı. Mahkemeye gittim, itiraz ettim davayı kazandım.
YILMAZ: BAKAN AYDIN OLMASAYDI
Bir gün Sarp Kapısı girişindeki yolda heyelan var. Karayolları 10. Bölge Müdürlüğü’nün hummalı çalışması var, araçlar geçemiyor, başbakan yardımcısı Mesut Yılmaz ve bakan Aydın helikopterle Sarp Kapısı’na indiler. Heyelan bölgesi ile ilgili kendilerine bilgi sundum, başbakan yardımcısı Yılmaz bize dönerek “Bakan Aydın olmazsa bu yol asla bitmezdi, bu yolu biz başlattık, inşallah bakan Aydın bitirecek” dedi.
ERDOĞAN BİTMESİNİ SAĞLADI
Daha sonra gelen Bayındırlık ve İskan bakanı Zeki Ergezen bu yolu tam 2 yıl durdurdu. Devreye giren şimdiki Cumhurbaşkanımız Erdoğan yolun bitmesini sağladı.
TURHAN'A YAPILAN AYIP
Yolu bitiren Genel Müdür hemşehrimiz Cahit Turan’ın Karayolları tarihinde en uzun genel müdürlük yapan bürokrat olması, bu şehir için önemlidir. Bu kadar uzun süre bu koltukta oturan, hakkında küçük bir şaibe olmayan, halen lojmanda oturan, emekli olsa Trabzon'a köyüne, baba evine dönecek olan Genel Müdür Turan’la uğraşmak, görevden almaya kalkmak son derece yakışıksız ve yanlıştır.
14 YILDA 14 KM YOL!..
Biz o kadar işi arasında bakan Aydın'ın önüne Trabzon Maçka 31 km’lik yol genişlemesini koyduk, onaylandı. Ama bugün 14 yılda 14 kilometresi ancak bitti. Erdoğdu, Aktoprak, Bengisu, Gürbulak, Akçaköy, Akçaabat bağlantı yolu genişlemesinin bitirilemediğini görmek bir eski Karayolcu ve bu şehrin evladı olarak beni son derece üzdü.