Belirli bir eylemin belirli bir süre içinde gerçekleştirilmesi başarı olarak görülür. Büyük bir projeyi kapsayacak şekilde çok geniş olarak tanımlanabileceği gibi, bir projenin veya görevin tek bir bileşeni ile de sınırlandırılabilir.
Milli Eğitim Bakanlığı personelinden olağanüstü gayret ve çalışmaları ile emsallerine göre başarılı görev yapanlara başarı belgeleri verilmektedir. Üç başarı belgesi alan personele üstün başarı belgesi direk sunulmaktadır. Üstün başarı belgesi alan personele de o ilde çalışanın binde yirmisi kadar maaş ödülü verilmektedir. Ödül alan personel de bir yıl sonraki Tebliğler Dergisi’nde yayınlanmaktadır.
Ödül yönergesinde yazan kriterler doğru gibi görülse de bu işin başında başarı belgesi almak bile sadece gayret ve emekle olmamaktadır. Özellikle değerlendirme yapacak olan disiplin amirleri, ilçe, il ve merkez değerlendirme komisyonlarını oluşturan kişilerin çoğu 2014 MEB yönetici atama sürecinde usulsüz yönetici olmuş kişilerden oluşmaktadır. Geliş biçimleri şaibeli kişilerin hakkaniyetle bu işi yapmaları mümkün olmamaktadır.
Üç yıl önce Trabzon’umuzun bir ilçesinde Başarı Belgesi almaları için 61 kişilik bir liste İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne yollanır. İki ay sonra 61 kişiden oluşan Başarı Belgesi onaylanmışların listesi ilçeye geri döner. O zamanki ilçe milli eğitim müdürü sayı aynı olduğundan listeyi inceleme bile yapmadan kurumlara yollar. Ardı sıra gelen telefonlardan sonra yollanan listeden 4 kişinin çıkarılıp, 4 kişinin eklendiğini tespit eder. O an ilgililerle yaptığı telefon görüşmesinde “eğer bu eklenen 4 kişiye bu belge verilecekse benim tüm 604 kişilik personelimin hepsine verilmesi gerekir” derken; telefonun ucundaki ilgili ise “ben noter makamı değilim, illaki ekleyip çıkartacağım” demiştir. Aksilik ya çıkartılan dört personel Türk Eğitim Sen’li iken listeye dahil edilen dört kişi bir sendikanın işyeri temsilcileriydi. Bu arada ilgili kişi üst kadrolarda çalışmalarına devam etmektedir.
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, 2021-2022 yılı eğitim öğretim yılını kararlı bir şekilde yüz yüze eğitimle tamamlayabilmek için mücadele eden tüm öğretmenlere ve idari personele 1. dönem ve 2. dönem olmak üzere iki başarı belgesi göndermiştir. Bir anda tüm eğitim çalışanlarından üçüncü başarı belgesi olanlar, Üstün başarı belgesi haliyle ödül alabilir miyiz diye dikkat kesilmişlerdir. Trabzon’da binde yirmi kuralına göre 258 ödül verilebilmiştir. Bu Ödüllerin yüzde 40’ı yöneticilere, yüzde 53’ü öğretmenlere, yüzde 7’si ise öğretmen dışı personele verilmiştir. Dört bini aşan üstün başarı belgesi almış eğitim çalışanlarına bu ödül sayısı çok az olmuştur.
Eğitim çalışanları ödül almak için çalışmalar yapmamaktadır. Ancak eğitim çalışanlarını motive eden en önemli etkilerden biridir. Hakkaniyetli takdir edilmek hem takdir edileni memnun eder hem de diğer kişilerde de “bizde başarı çalışmalar yaparsak takdir ediliriz” düşüncesinden dolayı başarılı çalışmalar bir o kadar artacaktır. Tabi ki yıllarca sendikamsı bir yapı ödül sürecini özellikle idareciler eli ile kirletmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı üstün başarı belgesine sahip bu kadar eğitim çalışanı varken Binde Yirmi kuralını esnetmesi gerekmektedir. Ayrıca yönergenin eşit puanlı durumlarda kıdem, çalışma yılı gibi kıstaslar ana kıstas olmaktan çıkarılmalı, kesinlikle ekstra çalışmalar yapan üstün gayret, başarı gösteren personele verilmesi sağlanmalıdır.