MARK COURTH

MARK COURTH

Eğitim sistemimizde karnenin kelime anlamı okul yönetimince öğrencilere dönem sonlarında verilen ve öğrencinin her dersten aldığı notlarla okula devam durumunu gösteren belgedir.

Toplumda karnenin iyi sonuçlar içer- mesi başarı, kötü sonuçlar içermesi ise başarısızlık olarak kabul edilir.

Başarılı diye tabir ettiğim durumda herhangi bir sorun yoktur ve aile mutlu- dur. Sadece insanların mutluluğundan mutsuz olan çevredeki kişiler mutsuzdur.

Başarısız olunduğunda ise bundan Adam olmaz “adamlıkla ders notu ilişki- sini kafamda oturtamasa da” diyerek çocuk aşağılanır ve aile tarafından “oku- mayacaksan seni sanayiye çırak olarak verelim. Ustaya eti senin kemiği benim diyeceğim “okuldan alınmak ve çırak olarak çalıştırılmakla tehdit edilirdi.”

Tehdit olarak tabir ettiğim durum ol- ması gereken değil miydi. Basari neden sadece okul derslerindeki ile eşleştiril- mişti toplumda. Mark Courth başarısız mıydı?

Mark Courth, Rolls Royce fabrika- sında çalışan bir oto boyacısı. Rolls Royce arabaları tamamen el ile üretilir ve müşteriler tarafından koltuk kumaşın- dan, vites topuzuna kadar en özel malze- meler ile müşteri isteğine göre kişiselleştirilir ve bu kişiselleştirmelerin toplam bedeli müşteri tarafından ödenir. Bu kişiselleştirme seçeneklerinde aracın yanına çizilen 1 ya da 2 adet düz çizgi vardır. Bu çizgiyi çizebilen tek kişi ise Mark Courth’dur. Çünkü Mark Co- urth’un yasadığı toplum ve eğitim sis- temi başarılı veya başarısızlık kavramını yukarda yazdığım durumlara bağlama- mıştı. Mark Courth çırak, kalfa ve usta döngüsüne olması gereken yerde ve za- manda dahil edilmişti. Kendisi ve ken- disi gibi olan alaylı yetişen zanaatkârları yönetme becerisine sahip, üretim kay- nak planlamalarını yapabilen, çalışma ortamındaki adaletli dengeyi tesis edebi- len, Mark Courth’un çizdiği çizgiyi pa- zarlayabilecek, matematik, analitik, sosyal bilimler zekası en iyi olanların git- meye hak kazanabileceği, ihtiyaç kadar kontenjanı bulunan üniversite sistemin çıkarttığı yetkin kişiler Rolls Royce fabri- kasını yönetiyordu.

Ülkemize dönecek olursak 209 adet mevcut üniversitenin bulunduğu eğitim sisteminde her sene 1 milyon mezunun çalışma hayati sistemine katılıyor. Acaba kaç Mark Courth’u başka mesleklerde sistemin içine dahil ettik veya kaç adet Mark Courth gibi zanaatkarları yönete- meyecek bireylere belge vererek yönetici unvanı verdik.

Türkiye ekonomisine büyük katkısı olan işçilik ile yaratılan katma değere bağlı olan yurtdışından ithal edilen malla- rın montajı ile olan ihracattan kazanılan döviz girdisi, yurtiçi inşaat sektöründe deprem bölgelerindeki işgücü ihtiyacına ilave olarak 2023 yılında Türk müteah- hitlerinin yurtdışı projelerde üstlendiği 27 milyar dolarlık projelerin ihtiyaçları ve 54 milyar dolar turizm gelirinde hiz- met sektörünün ihtiyaçları göz önüne alındığında çırak, kalfa, usta döngüsünde yetişen zanaatkar nitelikli işgücü kayna- ğının önemini anlayabiliriz.

Çare ise yukarıda bahsettiğim sektör ihtiyaçlarına göre uzun vadeli plan yapıl- ması, planlama sonucuna göre yetenek- leri keşfedecek eğitim sistemi reformu ve toplum algısının yönetilmesi ile sektörler- deki ihtiyacı karşılamak, ülkenin ekono- misi ve geleceği acısından son derece önemlidir.