KAVUŞAMAYANLAR-1

TRABZON VE DEMİR YOLU

Seçim yaklaşıyor, hazırlıklar yavaş yavaş başlıyor, hatta başlayanlar bile var. Bu seçim dönemin de Trabzon’a verilecek vaatler arasında demir yolu yine olacak mı? Çok merak ediliyor.
Trabzon’a demir yolunun getirilmesi düşüncesi Osmanlı Dönemi’ne kadar uzanıyor. O dönem de Erzurum-Trabzon arasında bir demir yolu yapılması gündeme geliyor. Hatta projelendiriliyor, demir yolunun neden yapılması konusunda ortaya gerekçeler sunuluyor, tabi demir yolu düşüncesi kağıt üzerinde kalıyor, öteye gidemiyor.
Cumhuriyet döneminde ise Mustafa Kemal Atatürk, 1924 yılında Trabzon'u ilk defa ziyaretinde Trabzon'a demir yolu yapılmasının bir ideali olduğunu, “Trabzon'umuzu az zamanda dahile şimendiferle rabtolunmuş, güzel rıhtım ve limanla teçhiz edilmiş görmek, nuhbe-i âmâlimdir.” sözleriyle dile getirmişti. Mustafa Kemal’in bu ideali yıl 2022 olmuş halen daha gerçekleşmemiş, bu sözlerin üzerin üzerinden yaklaşık 100 yıl geçti. Ama raylar Trabzon’a bir türlü gelemedi ve bir hayalden olarak kaldı.
100 yıl içinde aradan birçok seçim, birçok iktidarlar gelip geçmiş, bir acı tatlı olay yaşanmış ama demiryolu Trabzon için bir seçim vaadi olmaktan öteye gidememişti.
Hatta hatırlarsınız geçmiş yıllarda ulusal bir televizyon kanaldan en çok izlenen bir dizinin son bölümünde başrol oyuncusu tren garından Trabzon’a gitmek için bir bilet alıyordu.
İşte o sahneyi izleyenler şaşırıyordu. Sadece izleyenler değil, Trabzonlularda şaşırıyordu, birbirlerine Trabzon’da demiryolu var da biz mi bilmiyoruz diyerek şaşkınlıklarını dile getiriyorlardı.
Hal böyle iken dizide olmayan demir yolunun Trabzon’da varmış gibi anlatılması gururumuzu da okşamıştı. Trabzon’a demir yolu gelmesi kâğıt üstünde kalmaktan, dizi sahnelerinde kalmaktan öte ye bir türlü gitmedi.
Günümüzde son 20 yıl içinde geçirdiğimiz hemen hemen her seçim de Trabzon’a demir yolu hep seçim vaatlerinin içinde yer aldı.
Hatta 2023 yılı seçimlerinde de vaatler arasında olması bekleniyor.
Ama bence artık olmamalı, 2050’li yıllarda yapılacak olan seçimlerde vaatler arasına konulmalı neden mi? Çünkü Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2052 vizyon projeleri arasında, bunu bizzat hemşerimiz Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu açıkladı.
Doğu Karadeniz’e dolayısı ile Trabzon’a demir yolunun 2052’de getirilmesi yer alıyor. Yani en iyi ihtimal ile demiryoluna kavuşmamıza kâğıt üzerinde 30 yıl daha var.
Trabzon her yönü ile demiryolunu hak eden bir şehir, ha şunu da belirteyim, Trabzon’a böyle büyük bir yatırım gündeme gelince bölgenin diğer illeri hemen ayağa kalkıyor. Yıllardır gündem deki projenin ismi Erzincan-Trabzon demir yolu. Bu demiryolu güzergahının Erzincan’dan Trabzon’a gidene kadar yok önce Giresun’dan, yok önce Rize’den geçip Trabzon’a sonra gitmeli şeklindeki tartışmaları demir yolunun gecikmesindeki sebeplerden biridir. Sonuçta yapılacak olan demir yolu yatırımı Trabzon dışındaki diğer bölge illerine de fayda sağlayacak. Bu konuda bölge illeri arasında yılladır bir birliktelik sağlanmadı. Bana yapılmıyorsa sana da yapılmasın yanlış mantığı ne yazık ki devam ediyor.
Onun için seçimlere hazırlananlara muhalefeti ile iktidarına sesleniyorum; demir yolunu Trabzon için vaat olarak kullanmayın. Şehir yaşayanlarına çıkın bir sorun demir yolu Trabzon’a gelecek mi diye. Çoğunluk “hayır” cevabını verecektir. Unutmadan Trabzon’un demir yolu macerasında en önemli gelişmelerden biri de Trabzon Demir Yolu Platformu’nun kurulmuş olması idi. Platform ilk başlarda iyi çalışmalar yaptı. Demir yolunun gerekliliğini anlatmış, ortaya projeler koymuştu. Ama her güzel şeyin sonu olduğu gibi demir yolu Platformu da tarihin tozlu raflarında yerini aldı sanırım ki son yıllarda sessizliğe gömüldü.
Trabzon’un demir yolu macerası son bulur mu? Benim yaşımda olanlar için diyorum, belki de demir yolunun Trabzon’a ve bölgemize geldiğini bu gidişle göremeyiz sanırım ya kısmet torunlarımıza.
Çok karamsarsın diyebilirsiniz.
Ama görünen köy de kılavuz istemez.