İSTANBUL HAVALİMANI'NA DÖRDÜNCÜ PİST

Askeri ve sivil havacılığımıza 100 yılı aşkın bir süre hizmet eden Atatürk Havalimanı’nın (AHL) resmi kapatılma gerekçesini ‘ihtiyaca cevap veremiyor olması’ diye biliyoruz. Gayri resmi kapatılma gerekçesinin ise yeni yapılacak havalimanının önünü açmak olduğunu söylemek yanlış olmaz. Atatürk Havalimanı’ndan en son yolcu uçuşları 6 Nisan 2018’de yapıldı. Sonra 6 Şubat 2022’de ise kargo uçuşları sona erdirildi. Pistin biri kırılarak üzerine şu an çok da işe yaramayan hastane yapıldığı için, devletin VIP uçakları ve bussines jetler uçuşlarını kalan bir pistten yapıyor. Geçmişe şöyle bir bakarsak, AHL’de bir günde gerçekleşen en fazla uçak trafiği 1500 uçağın iniş ve kalkış yapmasıyla 18 Eylül 2016 tarihinde gerçekleşti.
Uçak trafiğinde rekorun kırıldığı o gün iç hatlarda 236 uçak kalkış ve 245 uçak da iniş yapmış, dış hatlarda ise 513 kalkış ve 506 da iniş gerçekleşmişti. 8 Ağustos 2018 de ise Kurban Bayramı tatiline çıkanlar Atatürk Havalimanı’nın yolcu sayısında rekor kırmasına yol açmıştı. Transit yolcular da dahil olmak üzere Atatürk Havalimanı’nda bir günde geçen yolcu sayısı 230 bine ulaşmıştı. Uçak ve yolcu trafiğinin artışına bakıp Atatürk Havalimanı’nda slot sıkıntısı var görüşü sıklıkla dile getirildi ve yeni bir havalimanı için sistematik olarak kamuoyu oluşturuldu. Bu hava etkisini gösterdi ve yeni bir havalimanı ihalesi için düğmeye basıldı, AHL’nin ipi çekildi.
Yeni havalimanının tanıtım görsellerinde 6 pist yapılacak ve de 200 milyon yolcu ağırlanacak, slot sıkıntısı olmayacak deniliyordu. Sonra nedendir bilinmez bu rakam 150 milyon olarak revize edildi. İstanbul Havalimanı’nda şu anda üç pistin kullanılması ve zaman zaman yoğunluk yaşanmasının önümüzdeki yaz sezonunda slot sıkıntısı çekilmesine neden olabileceği ileri sürülüyor. Bugünkü haliyle dünyanın en büyük ve en yoğun havalimanlarından (Avrupa Havalimanları Birliği’nin Ekim verilerine göre 5 milyon 958 bin 678 yolcu ile lider konumda) biri olan İstanbul Havalimanı, dünyaca ünlü seyahat dergilerinden, havacılık- turizm kuruluşlardan birincilik ödülleri de alıyor. 2022 yılında Covid-19 salgınına rağmen günlük ortalama iniş kalkış sayısı bin 163 olan İstanbul Havalimanı’nda yeni (dördüncü) pistin devreye alınmamasını kim, nasıl izah eder doğrusu bilemem. İstanbul Havalimanı’nın aynı anda iniş ve kalkış yapılabilen üç bağımsız ve iki de yedek olmak üzere, toplam beş adet operasyonel pistiyle rahat hizmet verdiği söylense de, bin 163 günlük kalkış ve iniş ortalamasıyla dördüncü pistin de artık gerekli olduğu kesin bir gerçek.
Şimdi gelinen noktada İGA yönetimi bize slot sıkıntısı olmadığını açıklarken, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün bazı ülkelerin havayolu şirketlerine yoğunluk gerekçesiyle uçuş izni vermediği şeklinde duyumlar alıyoruz. İstanbul Havalimanı’na halen 82’si yolcu, 15’i de kargo olmak üzere, toplam 97 şirketin sefer yaptığı ve bu şirketler arasında Türk Hava Yolları’nın kullanım payının da yüzde 76 olduğu bilgisini paylaşmalıyım. Bu rakama bakarak 2023’e 400’ü aşkın uçakla girecek olan ve uçak sayısını daha da arttırmak için planlar yapan THY’nin, havalimanının bugünkü fiziki şartları nedeniyle sorun yaşayabileceği kuvvetli bir ihtimal dahilinde olabilir. Tüm fazlar tamamlandığında dokuz adet piste sahip olacak olan İstanbul Havalimanı 250 yabancı havayoluna hizmet verme hedefi de gerçekleşir.
Çünkü, ilk fazında 1.4 milyon metrekare ile dünyanın tek çatı altındaki en büyük terminal binası burada bulunuyor. Aynı şekilde 18 bin araçlık kapalı otopark da Avrupa’daki benzerlerinin en büyüğü olma özelliğini taşıyor. Bu anlamda terminal yolcu salonları ve otopark sorununun olmayacağını söyleyebiliriz. Aynı şeyleri, iniş ve kalkışlar için pistler için de rahatlıkla söyleyebilmeliyiz. İstanbul Havalimanı bu kışı da rahatça atlatırsa rüştünü ispat etmiş olacaktır. Geçmişi tartışmalı olsa da bu dev tesis devletin ve halkın öz malıdır. Başarılarından gurur duyarak, dünyanın en büyüğü ve en iyisi olması dileğiyle. Mutlu yarınlar Türkiye’m…