Trabzon fırsatı kaçırmasın!

Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Ulaştırma Ana Bilim Dalı Öğret. Üyesi Prof. Dr. Soner Haldenbilen, Trabzon’a Hafif Raylı Sistem piyangosu çıktığını bu fırsatın kaçmadan değerlendirilmesi gerektiğini açıkladı.

TRABZON’A PİYANGO ÇIKTI

Trabzon'da Kahverengi Kokarca ile Mücadelede Büyük Adım: Tarımda Zarar Azaltılacak Trabzon'da Kahverengi Kokarca ile Mücadelede Büyük Adım: Tarımda Zarar Azaltılacak

Haldenbilen, Hafif Raylı Sistemle ilgili Trabzon’un fırsatı değerlendirmesi gerektiğini belirterek “Trabzon’a bir piyango çıktı. Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Genel Müdürlüğü (AYGM), bu yatırımı üstleniyor. Bu fırsatı hızlı bir şekilde değerlendirmesi lazım. Katılımcılık süreci çok önemli. Trabzon’da Ulaşım Ana Planı kapsamında 4 tane çalıştay yaptık. Tüm STK’lar çalıştaya katıldı. 600 esnafla birebir görüştük. Ana plandaki güzergâhı tartışabiliriz. Güncel veriler kullanılarak bilimsel çalışma yapıldı. Az veri var söyleniyor. Olması gerektiği kadar veri var.” dedi.

İKİ NOKTADA TELEFERİKLİ ÇÖZÜM

Haldenbilen, raylı sistemde Ayasofya-Köşk ve Meydan- Boztepe-Çukurçayır noktasında teleferikli çözüm önerdiklerini kaydederek “Bazı koşullar farklı çözüm üretmemize sebep olabilir. Teleferik konusu. Trabzon, kuzey güney aksında hızla yükselen topografyaya sahip. Türkiye’de ilk kez Ulaşım Ana Planı’nda teleferiği ulaşım aracı olarak sunduk. İki teleferik önerisi vardır. Antalya’da bir kaza oldu. Ama  mühendislik bunları öneriyorsa dünyanın her yerinde yapabiliyoruz.” diye konuştu.

2040’TA TRABZON’UN NÜFUSU

1 MİLYONU AŞMASI BEKLENİYOR

Haldenbilen, Trabzon’da Türkiye’nin birçok yerinde olduğu gibi imar davalarının olduğunu belirterek “Mevcut duruma baktığımızda 2021 dönemi için 811 bin Trabzon nüfusu. Bizim en çok tartıştığımız konu. AYGM onay sürecinde de tartıştığımız konu. Trabzon’un problemli bir imar planı vardı. Mahkeme süreçleri devam ediyordu. Hala devam ediyor. Birçok kentimizde benzer durum var. O planlara göre 2040 yılında Trabzon’un nüfusu 1 milyon 901 bin. Biz Trabzon’un nüfusunu 2040 yılında 1 milyon 575 bin revize ederek AYGM’ye kabul ettirebildik. Orada çok değişik diyaloglar oldu. Anlatmak istemiyorum. Herkes kendi işinden sorumlu. Şu anda ne oldu. Nüfus 824 bine çıktı. Araç sayısı 110 bin civarından 137 bine çıktı. Trabzon, seyahatlerde araç kullanan bir şehir. Topografya faktörleri de işin içine giriyor.” diye konuştu.

3 LATERNATİF GÜZERGÂH

Haldenbilen, şu şekilde devam etti: “3 tane alternatif güzergâh geliştirdik. Bir tanesi kuzey dediğimiz sahilden geçen, bir tanesi merkez dediğimiz Meydan’dan geçen, diğeri de güney dediğimiz tanjanta yaklaştığımız akslar. Tek tek modelde çalışmasını yaptık. Nüfusun yoğun olduğu kuzey ve güney aksında erişimini sağlaması için iki yere teleferik monte ettik. Etaplamayla birlikte transfer istasyonlarının da konumları değişiyor. İlk etap Şehir Hastanesi- Havaalanı, ikinci etap yapıldıktan sonra da daha uç noktalara Akçaabat ve Yomra’ya taşınacak. Sonra belki Arsin’e ilerleyecek.”

TRABZON BU FIRSATI KAÇIRMASIN

“Trabzon bu fırsatı kesinlikle kaçırmasın. Mükemmeli aramak idealden uzaklaştırıyor. Ciddi zaman da kaybı. İdeal sisteminiz olsun. Çok farklı konulardan bambaşka şeylere gidiyorsunuz. Marmaray’ın Üsküdar’daki antik kazılardan 2-3 yıl Marmaray gibi proje iptal ettirildi. Umarız Trabzon geç kalmadan Trabzon’a yakışan 4-5 yıllık emeğin karşılığını çıkan kredisini de iyi kullanarak hayata geçirir. Etaplamaya takılmayın. AYGM’nin yapacağı bir yatırım. Belediye bile ihaleye çıkabilir. Artık izni var çünkü. Bir yatırımcı bulur ya da kendi bütçesinden ayarlar.”

Kaynak: Rabia Mollaoğlu/Karadenizdesonnokta