70 yıllık özlem TREN YOLU!



Doğu Karadeniz tren yolu ile ilgili bilgisi veya ilgisi olan da olmayan da tren yolunun kendi bölgesinden geçmesi için var gücü ile elinden ne geliyor ise kullanıyor, söylüyor hatta kendi ürettikleri projelerin haricindeki projeleri yok sayıyor, başka fikir üretenleri de suçlayarak, adeta bir hizmet kapma, iller arasında sevimsizlik yaratma yarışlarına şahit oluyoruz. 

Devletten hizmet almak için projeler yapmak, yapılan projelere sahip çıkıp takip etmek, toplantı, kulis faaliyetlerinde bulunmakta işin elbette gereğidir. Ancak her işinde bir oluru yakışığı vardır muhakkak, kırmadan dökmeden iller ilçeler arasında olumsuzluklar yaratmadan bu işleri hizmetleri yapmak lazım.

Son yıllardaki bu tren yolu konusunda yazılan, çizilen söylenen sözleri tarayarak bir dosya hazırlarsak hiç bilgisi olmayan bir vatandaş dahi yeterli bilgiye sahip olur, fakat doğru bilgiye sahip olur mu acaba diye düşündük. Bu amaçla olayın aslını yazarak bir bilgilendirme yapmayı uygun bulduk.

Doğu Karadeniz tren yolu projesi cumhuriyetimizin kurucusu M. Kemal Atatürk tarafından bizzat uygulanması emredilmiş Türkiye’yi Gürcistan üzerinden Kafkasya ülkelerine bağlayacak çok ehemmiyetli bir Cumhuriyet projesidir. Atatürk son Trabzon ziyaretinde bu projeden bahis açarak ‘Trabzon vilayeti şimendiferler ve tren yolu ile dünyaya açılacaktır’ demiştir. 1940’lı yıllarda bu büyük proje TCDDY tarafından  Samsun- Çarşamba- Ordu- Giresun- Trabzon- Rize- Hopa arası olarak arazi etüt çalışmaları yapılmış zamanın SSCB Gürcistan-Batum bağlantı yolu olarak planlandırılmış 1947 yılında ise Sivas- Erzurum-Kars demiryolundan Erzincan-Bayburt- Gümüşhane üzerinden dikey bir hat ile bu yolun hangi güzergâhtan geçeceği çalışmaları da belirlenerek en kısa, ekonomik rakım ve arazi yapısı uygun olarak Gümüşhane-Torul-Erikbeli-Tonya-Vakfıkebir güzergâhı tespitleri yapılmıştı. O tarihlerde bu güzergâhın önündeki Büyükliman’ın derinlik ve doğu Karadeniz’in en büyük barınak doğal liman olmasının da ehemmiyeti dikkate alınmıştı.

Bugün bu önemli proje TCDD’nin tozlu raflarında hayata geçirilmeyi bekliyor.
Doğu Karadeniz  devlet tren yolu projesi son yıllarda gecikmeli de olsa uygulamaya konulmaya çalışılıyor ya yine de şükür diyoruz ve Trabzon’un Büyükliman’ın tüm bürokratlarını düşünür ve iş adamlarını, siyaset adamlarımızı bu proje ile ilgilenmelerini tabiî ki bu bölgenin insanı olarak bekliyoruz. Konu gündeme geldiğinden bu güne kadara yazıyoruz, çiziyoruz, anlatmaya çalışıyoruz fakat Büyükliman ilgililerinden tıs yok.
Konu hakkında geçtiğimiz  yıl Trabzon’da yapılan toplantılara Büyükliman kaymakamları, belediye başkanları veya basın mensupları çağrılmamışlar. Bu toplantıları tertipleyip konuşmalar ve açıklamalar yapan başta Trabzon Belediye Başkanı Dr.Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu, AK-Parti milletvekili Oktay Saral, KTÜ Öğ.Üy. Prf.Dr. Fazıl Çelik, Gümüşhane Belediye Başkanı Mustafa Canlı, Giresun Belediye Başkanı Kerim Aksu, AK-Parti Giresun İl Başkanı Sabri Ööztürk’ün konuşma ve açıklamalarını izleyip okuduk ve büyük karamsarlığa düştük. Çünkü bu açıklamaların hiçbirisi ne yeterli, ne de doğru,  böyle  giderse bir 70 yıl daha bekleyeceğiz gibi geliyor bizlere.

Aklın yolu bir olduğuna göre Atatürk’ün projesi olan Doğu Karadeniz tren yolu projesini daha fazla geciktirmeden bir an evvel hayata geçirilmesi için bölge halkı olarak hep bir olup gerekli gayreti her kademede göstermeliyiz.
Aslında bu konuların gerçek konuşmacısı ve takipçileri son noktayı koyanı Büyükliman’ın temsilcileri milletvekilleri olan Sayın Muhammet Balta ve Salih Cora olmalı, Büyükliman’ın 70 yıldır beklediği tren yolu projesini başkalarının ekonomik de olmayan siyasi keyfiyetlerine bırakmayacağını düşlüyoruz.