Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Havacılık ve Uzay Teknolojileri Genel Müdürlüğü’ne bağlı olan Türkiye Uzay Ajansı (TUA), uzay ve havacılıkla ilgili uluslararası kuruluşlarda Türkiye’yi temsil etmek ve bu kuruluşlarla ilgili faaliyetleri yürütmekle görevli olarak 2018 yılında kuruldu. Genel Müdürlüğü’ne DHMİ Eski Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım’ın getirildiği Türkiye Uzay Ajansı (TUA); uzay ve havacılık bilimi ve teknolojilerine yönelik orta ve uzun vadeli amaçları, temel ilke ve yaklaşımları, hedef ve öncelikleri, performans ölçütlerini, bunlara ulaşmak için izlenecek yöntemler ile kaynak dağılımlarını da içeren stratejik planlar hazırlamakla görevlendirdi.
2023 yılında, Ay’a yolculuk yapacağı açıklanan Türkiye Uzay Ajansı, 2020 yılını 82 milyon TL’lik bir bütçeyle kapattı. Üç yıl sonra uzaya gidecek olan bu kurum bu bütçeyle mi Ay’a gidecek?
Ay’a iniş hedefi açıklandıktan kısa bir süre sonra biri VIP minibüs olmak üzere toplam 1 milyon TL maliyetle kiraladığı araçlarla gündeme gelen TUA, 2020 yılında yalnızca 82 milyon TL harcadı. Çünkü iddialı hedeflerine karşın Türkiye Uzay Ajansı’na 2020 yılı için yalnızca 92 milyon 443 bin TL ödenek verilmişti. TUA’nın 2020 yılı harcamalarının yüzde 92,7’sini sermaye transferleri, yüzde 3,7’sini sermaye giderleri, yüzde 2,87’sini ise mal ve hizmet alımı giderleri oluşturdu. Türkiye Uzay Ajansı’nın, Bütçe Uygulama Tablosu’ndaki gider kalemleri ise şöyle; Temsil ve tanıtım için 87 bin TL, Hizmet alımları için ise 1,5 milyon TL ödedi. Gider kalemleri içinde yüksek yer tutan diğer iki harcama ise 1,9 milyon TL ile “Menkul sermaye üretim giderleri” ve 1 milyon TL ile “Mamul mal alımları” oldu. Uzay aracı ile değil de VIP minibüsle uzaya gidecek Türkiye Uzay Ajansı’na iyi yolculuklar.